fbpx

O co zapyta cię przedstawiciel firmy fotowoltaicznej?

Fotowoltaika może się nie opłacić, gdy źle zabierzemy się za jej planowanie i montaż. Przedstawiciele firm fotowoltaicznych pomagają swoim klientom ustrzec się przed błędami. Jakich pytań możesz się spodziewać z ich strony?

Zużycie energii

Pierwsze pytanie przedstawiciela firmy fotowoltaicznej powinno brzmieć: “ile energii elektrycznej zużywają Państwo w ciągu roku?”. Jeśli klient nie potrafi podać tej wartości, to przedstawiciel zapyta najpewniej o kwotę rachunku miesięcznego. Jeśli osoba pytana poda średnią miesięczną wartość, to firma fotowoltaiczna będzie w stanie bardzo łatwo obliczyć roczne zużycie prądu w danym gospodarstwie domowym. Często zdarza się jednak, że klient podaje najwyższy roczny rachunek twierdząc, że jest tak ciągle. Wynika to zwykle z zdenerwowania stale rosnącymi cenami energii. W takiej sytuacji może jednak dojść do znacznego przewymiarowania instalacji fotowoltaicznej. Co to oznacza dla klienta? Zamiast wydać na instalację 30 tysięcy złotych, wyda on np. 40 tysięcy. Korzystając z fotowoltaiki będzie produkował o 30% więcej energii, nawet po uwzględnieniu 20% „daniny energetycznej” za przechowanie prądu w chmurze. To oznacza, że oprócz obowiązkowej 20% opłaty „w naturze” klient straci jeszcze 30% energii z nadprodukcji – po roku niezużyty prąd w chmurze wyzeruje się i produkcja energii zacznie się na czyste konto.

Dowiedz się więcej na temat przechowywania prądu w chmurze.
Przeczytaj artykuł na naszym blogu!

Plany zwiększenia poboru energii

Kolejnym istotnym pytaniem, które powinien zadać rozmówca jest pytanie o plany związane z zwiększaniem w najbliższej przyszłości poboru energii. Wtedy klient powinien opowiedzieć o tym, czy planuje montaż klimatyzatorów, wymianę ogrzewania na pompę ciepła lub instalację innych odbiorników energii, poprawiających nasz komfort życia. Nad odpowiedzią na to pytanie warto się mocno zastanowić, ponieważ podwyższenie mocy istniejącego już zestawu fotowoltaicznego jest dość kosztowne, a czasem nawet niemożliwe. Powodów jest wiele, począwszy od konieczności wymiany kosztownego falownika, przez rozplanowanie ułożenia paneli niepozwalające na dołożenie kolejnych, aż po zmianę parametrów sprawnościowych samych paneli związanych z upływem czasu.

Pozostałe pytania

Kolejne ważne pytania, które klient powinien usłyszeć podczas audytu to:

  • Czy odbiorca rachunku za energię i właściciel lokalu/budynku to ta sama osoba? Jeśli nie, to krótka wizyta u operatora rozwiąże problem.
  • Czy na umowie z operatorem jest wpisana przyznana moc? Jeśli nie, to można to załatwić również u dostawcy prądu.
    Uwaga! przyznana moc nie może być niższa, niż planowanej instalacji fotowoltaicznej. W takim przypadku może się okazać, że dostawca energii nie podejmie się obsługi instalacji.
  • Czy rachunek za przesył i rachunek za energię to ten sam rachunek, czy też jest rozbity na 2 operatorów? Jeśli jest on podzielony, to wtedy należy sprawdzić kiedy umowa z dostawcą energii się kończy i po upływie tego okresu powinniśmy wrócić do głównego operatora konsolidując rachunek. Proces ten może trwać miesiąc, rok, a nawet dłużej.

Audyt techniczny

Gdy te szczegóły zostaną już ustalone, to przedstawiciel firmy fotowoltaicznej powinien zadać kilka istotnych pytań natury technicznej. Najważniejsze z nich, to pytania o:

  • miejsce montażu instalacji – czy instalacja będzie naziemna, czy dachowa,
  • ilość faz w instalacji domowej,
  • pożądane miejsce montażu falownika,
  • miejsce wpięcia do instalacji elektrycznej o wystarczającym przekroju przewodów.

Nie bój się zadawać pytań

Jeśli któreś z powyższych pytań nie zostanie zadane, to przypomnij o nim Twojemu rozmówcy. Dzięki temu na pewno unikniesz kłopotów i błędów przy budowie Twojej instalacji. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do instalacji fotowoltaicznej, to nie zastanawiaj się dwa razy i pytaj swojego doradcę – jego celem jest jak najlepsze zaplanowanie procesu instalacji fotowoltaiki, ale także poinformowanie cię o jego szczegółach. W następnym artykule na blogu Voltu dowiesz się, jakie pytania TY powinieneś zadać przedstawicielowi firmy fotowoltaicznej. Nie podpisuj umowy w ciemno i sprawdź, czy rozmawiasz z osobą kompetentną.

/**/