fbpx

Program “Mój prąd”: dla kogo, jak otrzymać dotację?

Myślisz o założeniu instalacji fotowoltaicznej, jednak przerażają Cię koszty, jakie musisz ponieść? Po pierwsze – pamiętaj, że ta inwestycja zwróci się z biegiem lat. Po drugie – pewną część pieniędzy włożonych w inwestycję możesz odzyskać bardzo szybko dzięki rządowemu programowi „Mój prąd”. Kto może się do niego zgłosić i jakie korzyści można dzięki niemu uzyskać?




Mój Prąd” – program dla osób zakładających fotowoltaikę

Program „Mój Prąd” jest wdrażany i obsługiwany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Powstał na skutek globalnego trendu przechodzenia na „energię zieloną” w ramach redukowania zanieczyszczeń związanych z emisją do atmosfery substancji szkodliwych, a zwłaszcza dwutlenku węgla. Warto zauważyć, że pojawianie się w naszym kraju instalacji fotowoltaicznych miało miejsce znacznie wcześniej, gdy wykryto skuteczne metody przetwarzania energii słonecznej na elektryczną. Zachętą do montowania własnych instalacji są także coraz upalniejsze lata, które możemy zaobserwować od kilkunastu sezonów, a podczas których temperatura na termometrze nierzadko przekracza 40°C oraz fakt, że można gromadzoną energię gromadzić w celu późniejszego użycia.

Chociaż przeciętna inwestycja w instalację fotowoltaiczną to wydatek ok. 20 tys. złotych, kwota ta zwróci się w przeciągu paru pierwszych lat jej użytkowania. Ponieważ posiada się własny prąd, nie trzeba płacić zakładowi energetycznemu za jego dostarczanie, co w skali roku pozwala na zachowanie w przysłowiowym portfelu od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych (w zależności od zapotrzebowania na prąd danego gospodarstwa domowego).

Jak to wyglada w praktyce?
Kliknij i sprawdź w naszym kalkulatorze.

Program „Mój Prąd” powstał jako zachęta do montowania instalacji fotowoltaicznych przez gospodarstwa domowe, czyli – „przeciętnych Kowalskich”. Jest on adresowany do osób fizycznych, jednak co należy zaznaczyć już na samym początku – można z niego skorzystać dopiero po zamontowaniu instalacji.

Ekipa montująca panel fotowoltaiczny na stelażu
W praktyce – należy najpierw wyłożyć niezbędną kwotę, aby potem ubiegać się o zwrot jej części.

Program „Mój prąd” – jak działa i co można dzięki niemu zyskać?

Program „Mój Prąd” obejmuje wszystkie instalacje fotowoltaiczne, zamontowane po 23 lipca 2019 roku. Jest jednak pewien warunek dotyczący ich zaakceptowania w ramach programu – moc instalacji musi mieścić się w przedziale od 2 kW do 10 kW. Jeśli spełnia się te dwa kryteria, na tym nie koniec wymagań. Właściciel instalacji, który chce ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu, musi mieć podpisaną umowę dwustronną z dystrybutorem energii o przyłączeniu instalacji do sieci energetycznej, a także posiadać zamontowany przez tego dystrybutora licznik dwukierunkowy.

Każdy, kto posiada instalację i spełnia powyższe kryteria, może złożyć wniosek za pośrednictwem dedykowanej programowi strony internetowej Ministerstwa – https://mojprad.gov.pl. Składanie wniosków trwa do 18 grudnia 2020 roku, jednak – z dwóch powodów – lepiej się pośpieszyć. Jakie to powody? Po pierwsze – ilość środków przeznaczonych na ten program jest ograniczona i niespodziewanie może okazać się, że został on zamknięty na ten rok. Po drugie – im szybciej złoży się wniosek, tym szybciej otrzyma się odpowiedź, ponieważ wnioski rozpatrywane są w kolejności chronologicznej, w miarę kolejności ich spływania.

Co można zyskać dzięki temu programowi? Ministerstwo podaje, że „w programie zostało przewidziane dofinansowanie do 50% kosztów kwalifikowanych instalacji fotowoltaicznych”, jednak zaznacza od razu, że po uznaniu wniosku, maksymalna kwota zwrotu może wynieść 5 tysięcy złotych. Oczywiście w praktyce jest to dalekie od połowy kosztów pełnej instalacji, jednak taka kwota również jest nie do pogardzenia.

Jak można złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Mój prąd”?

Aby złożyć wniosek o udział w programie „Mój prąd”, należy mieć Profil Zaufany lub e-dowód. Jest to konieczny wymóg, a warto dodać, że oba te rozwiązania są bardzo przydatne nie tylko przy składaniu wniosku o dofinansowanie, ale również podczas załatwiania innych spraw urzędowych. Jak wejść w posiadanie jednego lub drugiego?

Profil Zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w elektronicznych systemach administracji
  • W przypadku zakładania Profilu Zaufanego wystarczy odwiedzić stronę https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany i postępować według podanych instrukcji.
  • Aby uzyskać e-dowód, czyli dowód elektroniczny, należy złożyć o niego wniosek w dowolnym urzędzie gminy na terenie Polski lub poprzez witrynę www.gov.pl.

Aby złożyć wniosek, należy mieć pod ręką telefon oraz kopie faktur za zakup i montaż instalacji. Jeśli instalacja montowana była samodzielnie, wówczas przygotuje wcześniej oświadczenie o samodzielnym montażu. Do tego potrzeba jeszcze zaświadczenia od dystrybutora o montażu licznika – istotne jest, aby znajdował się na nim numer Punktu Poboru Mocy.

W celu ułatwienia przygotowania niezbędnych dokumentów, na stronie https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-moj-prad są przygotowane wzory dokumentów: zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) oraz deklaracja samodzielnego montażu. Dostępne są w formacie PDF, dlatego po ich pobraniu można je wydrukować, wypełnić ręcznie i zeskanować lub wypełnić elektronicznie, korzystając z dowolnego programu umożliwiającego edycję plików PDF.

A co w sytuacji, gdy z tych czy innych powodów zgubiło się którąś z faktur? To jeszcze nie koniec świata – Ministerstwo akceptuje oświadczenia deklarujące dokonanie wpłaty.

Procedura składania wniosku

Procedura składania wniosku o dofinansowanie kosztów zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej składa się z siedmiu kroków i rozpoczyna od wspomnianej w poprzednim akapicie, oficjalnej strony programu: https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-moj-prad.

Zacznij klikając niebieski przycisk

Krok pierwszy to naciśnięcie przycisku Złóż wniosek o dofinansowanie. Nastąpi przekierowanie na stronę, gdzie należy użyć Profili Zaufanego lub e-dowodu, aby się zalogować. To krok drugi. W trzecim wpisujesz wszystkie informacje we wskazanych polach, w tym swoje dane kontaktowe. Upewnij się, że prawidłowo wpisany został adres e-mail – to właśnie na niego otrzymasz odpowiedź dotyczącą przyznania dofinansowania (lub odrzucenia wniosku). W kroku czwartym załącza się uprzednio przygotowane dokumenty, czyli faktury lub zaświadczenia oraz zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej.

Krok piąty to przejście na kolejną stronę, gdzie należy sprawdzić wniosek – to ostatnia chwila na dokonanie w nim zmian lub poprawek – a następnie potwierdzić go za pomocą e-dowodu lub Podpisu Zaufanego. Krok szósty to wysłania dokumentu, a siódmy – sprawdzenie swojej skrzynki ePUAP lub e-maila, gdzie wpłynie potwierdzenie złożenia.

Jeśli je otrzymasz – gratulacje, właśnie starasz się o zwrot poniesionych kosztów.

Kto pomoże rozwiać wątpliwości dotyczącego programu „Mój prąd”?

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, uwagi czy pytania, możesz odwiedzić doradcę energetycznego w swoim rejonie. W jaki sposób go znaleźć? Odwiedź stronę internetową https://doradztwo-energetyczne.gov.pl/ , a tam zjedź do dużego przycisku Zamów konsultację. Musisz podać swój adres e-mail oraz wpisać krótką treść tematu, który Cię interesuje. Po wysłaniu zgłoszenia konsultant zaproponuje miejsce i czas spotkania. Jeśli nie chcesz czekać, przy formularzu znajduje się przycisk Zadaj pytanie – po kliknięciu na niego zostanie Ci wyświetlona lista konsultantów w całej Polsce (dzięki rozwijanemu menu z prawej możesz wybrać swój rejon), do których możesz w dowolnej chwili zadzwonić w celu uzyskania dodatkowych informacji.

Jeśli nie ma pośpiechu, a także nie możesz lub nie chcesz widzieć się bezpośrednio z konsultantem, możesz zadać pytanie droga mailową – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował dwa adresy e-mail specjalnie w tym celu:

  • mojprad@nfosigw.gov.pl – tutaj można zyskać odpowiedź na tematy związane z samym składaniem wniosku, np. jak przygotować oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji fotowoltaicznej
  • wnioskimojprad@nfosigw.gov.pl – pod tym adresem poczty elektronicznej udzielane są wszelkie informacje związane ze złożonymi wnioskami

Warto podkreślić, że na żadnym etapie składania wniosku nie ponosi się żadnych opłat – wszystko odbywa się całkowicie bezpłatnie.

Program „Mój prąd” – to warto wiedzieć

Program „Mój Prąd” ma w założeniu wspomóc 200 tys. gospodarstw domowych, które zdecydowały się na instalację fotowoltaiczną. Jak łatwo obliczyć, jego budżet wynosi okrągły miliard złotych. I cieszy się on dużym powodzeniem – od stycznia do kwietnia 2020 roku przyznano dofinansowanie niemal 31 tys. gospodarstw domowych, zwracając im łącznie ponad 152 miliony złotych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ujawnił, że w tym okresie pozytywnie było rozpatrywane ponad 53% wniosków. Jako najczęstszą przyczynę odrzucenia podaje się źle wypełnione lub niekompletne wnioski, dlatego uczulamy na poświęcenie im odpowiednio dużo czasu i upewnienie się, że są kompletne.

Z innych ciekawych wiadomości Funduszu wynika, że przeciętne gospodarstwo domowe, które złożyło wniosek o dotację, dysponuje instalacją fotowoltaiczną o mocy 5,3 kW. Najwięcej dofinansowań – ponad 3,9 tys. przyznano w województwie mazowieckim, najmniej – w województwie lubuskim (711).

Program „Mój Prąd” w 2020 roku to już druga edycja. Już od połowy roku wypada lepiej, niż ubiegłoroczna – wówczas dofinansowanie objęło 27 tys. instalacji i zamknęło się w kwocie 132 milionów złotych.

Dlaczego warto skorzystać z programu?

Program „Mój prąd” nie zwróci całości kosztów poniesionych na instalację fotowoltaiczną, jednak kwota pięciu tysięcy złotych wkładu własnego jest wystarczająca, aby rata kredytu była niższa od obecnej miesięcznej opłaty za prąd.

Skorzystaj z naszego kalkulatora i przekonaj się sam

Formalności nie są duże, ponadto wszystko możesz załatwić, nie ruszając się sprzed ekranu monitora – co również należy policzyć na duży plus. Dzięki temu jest możliwe złożenie wniosku o dowolnej porze dnia i nocy. Niestety, jak wspomniano wcześniej, nie jest możliwe określenie szacowanego czasu otrzymania informacji o przyznaniu dotacji. Można jednak sprawdzić na stronie programu, jaki jest jego aktualny status.

/**/